Bambi & Birdy

Bambi & Birdy

Dienstag, 18. Juni 2013

You get to decide what to worship, III

 

 

I got 99 problems and sexism is one

Vor einigen Tagen waren Bird und ich zusammen im Kino und haben uns die neue Beyonce- Dokumentation ('Life is but a Dream') angeschaut. Der Film war -wie zu erwarten- wunderbar! Man sah Mrs Carter singen, tanzen, hart arbeiten, ihr Baby knuddeln, weinen und rundherum großartig sein.
Ich liebe Beyonce. Sie ist für mich das Symbol für Disziplin, harte Arbeit, Eigenständigkeit (yip, und auch Schönheit, Weiblichkeit, und Sexappeal). Ich liebe ihre Stimme, ihre Tanzkünste, liebe ihre Musik (für mich ist 'Halo' eins der schönsten Lieder überhaupt und nie werde ich mich für diese Mainstream-Meinung entschuldigen).
Mit Indierock kann ich nichts anfangen, und mit wütenden Punkrock/Techno/Schlager/House schon gar nicht. Ich höre Soul, R'n'B, HipHop und an meinen experimentellen Tagen mal ein paar Singer-Songwriter-Ladies. Ich möchte große Stimmen, viel Text, wenig Gitarren.

Aber ich liebe auch Frauen, mich selbst, Feminismus.
Hip- Hop & R'n'B mögen und Frauen mögen scheint schwer zu vereinbaren.
Vor allem, wenn wir von amerikanischem coole-schwarze-Gangster-I-got-99-problems-and-a-bitch-aint-one-Hip-Hop reden.
Ich bin ein großer Fan von Jay-Z, aber ich bin keine Bitch und fühle mich angegriffen, wenn ich- oder andere Frauen- als welche bezeichnet werden. Deswegen muss ich glauben, dass es möglich ist, Feministin und Hip-Hop Fan zu sein.
Was R'n'B betrifft scheinen wir uns in einer pseudo-feministischen Ära zu bewegen. Dieselbe Dame, die uns 'Who run the world? Girls' schenkt, (hier ein wundervoller Beitrag von einer wundervollen Lady:
http://video.feministing.com/2011/05/24/beyonces-run-the-world-not-so-much/ )gibt uns auch 'Cater to you' ( ,das ich- aus Selbsthass? Unterwürfigkeit? Rückschrittigkeit?- auch noch mag).
'Your wish is my command- I wanna cater to my man.' Cater to You- Destiny's Child
Ich war immer begeistert von Beyonce's Glitzerkleider-Frauenpower-Girlgroup. Aber ich bin auch begeistert von Frauen, die hart arbeiten, auf eigenen Beinen stehen, beweisen, dass wir nicht alle blond und blauäugig sein müssen, und öffentlichen Einfluss haben und sich ihren Männern nicht als Haus-&/Sexsklaven anbieten.
Der Umweg scheint über Abstraktion zu funktionieren. Wir müssen uns einfach einreden, dass alles, was an Hip-Hop frauenfeindlich/ schwulenfeindlich/ menschenfeindlich ist, lediglich als Symbol (für was genau?) fungiert.
 Wie mein literarisches Vorbild Zadie Smith kürzlich schrieb: 
'And now that rap's reached this unprecedented level of cultural acceptance, maybe we're finally free to celebrate the form without needing to continually defend it'
Aber all das hilft kaum, wenn man tatsächlich mal auf einem Hip-Hop-Konzert steht und ein paar Dutzend 20- jährige zusammen mit dem Künstler rufen:

'Geistig verwirrt oder psychisch gestört, ich bin nicht interessiert an ihrer Verfassung.'

(dieser Beitrag stammt aus 'Space Invader' von Lance Butters, und das ist mit Abstand die harmloseste Zeile...sehr Mutige können hier den ganzen Text nachlesen und sich dann hoffentlich mal ordentlich echauffieren: http://www.songtextemania.com/space_invader_songtext_lance_butters.html)
Es fiel es mir sehr schwer, darauf zu hoffen, dass alle coolen Jungs im Publikum auch Gedanken zur Symbolträchtigkeit von Rap-Motiven gemacht hatten.
Und trotzdem: Wenn ich an einem verregneten Morgen in meiner grauen Stadt zum Hauptbahnhof eile und dringend Energie brauche/ wenn ich weiterschreiben will, auch wenn ich das Gefühl habe mir heute nichts zu sagen zu haben/ wenn die Welt mir sagen möchte, dass ich mal versuchen sollte ausgeglichener/ pragmatischer/ leiser sein soll, lasse ich mich von Kayne West bestärken, dass  

Damn, here we go again.
everybody sayin' what's not for him
everything I'm not, made me everything I am
damn, here we go again.
people talk shit, but when shit hits the fan
everything I'm not, made me everything I am

Hip-Hop lässt mich mutiger leben, gerader stehen, größer träumen, und sorgt manchmal sogar dafür, dass ich mir nicht jeden Mist gefallen lasse. Nicht mal von den Jungs, die mich bestärken (remember: complexity is okay, and something else: you get to decide what to worship!).
Was denkt ihr dazu?
                                                                                                     -Bambi-
I got 99 problems and sexism is one

A few days ago Bird and I went to see Beyonce's new documentary- life is but a dream. The film was- as could be expected- amazing! One could see Mrs Carter dancing, singing, cuddling her baby-girl, crying, working hard and being overall breathtaking.
I love Beyonce. To me, she's the symbol of discipline, hard work, autonomy (yip, and beauty, femininity and sexappeal as well). I love her voice, her dance moves, her music (in my opinion 'Halo' is one of the most beautiful songs ever, and I'll never apologize for that mainstream- opinion).
Indierock doesn't do anything for me, and angry punkrock/ techno/ house even less. I listen to soul, r'n'b, hip-hop and on my crazy days maybe even to some singer-songwriter ladies. I want big voices, lots of lyrics, and few guitar sounds.
But I also love women, myself, feminism.
Liking hip-hop & r'n'b and liking women sometimes seems hard to combine.

Especially if we're talking about cool-black-gansters-I-got-99-problems-and-a-bitch-aint-one-hip-hop.
I'm a bug fan of Jay-Z, but I'm not a bitch and feel offended if I'm- or another woman is- called one. Therefore I have to believe that it's possible to be both a feminist and a hip-hop fan.

Concerning r'n'b, we seem to live in a pseudo-feminist era. The same lady that gives us 'Who run the world? Girls' (here an amazing contribution by an amazing woman: http://video.feministing.com/2011/05/24/beyonces-run-the-world-not-so-much/) also sings 'Cater to you' (that I- out of selfhatred? Compliance? Regression?- even like).
'Your wish is my command- I wanna cater to my man.' Cater to You- Destiny's Child
I was always enchanted by Beyonce's glitterdress-girlpower-girlgroup. But I'm also enchanted by women, work hark, make their own money, are influental public figures and don't present themselves as sex slaves.
The only solution seems to be to believe in abstraction. We just have to tell ourselves over and over again that everything that is homophobic, or sexist or in some other way insulting, is simply a symbol (for what?).
As my literary hero Zadie Smith recently wrote:
'And now that rap's reached this unprecedented level of cultural acceptance, maybe we're finally free to celebrate the form without needing to continually defend it'

That might sound good to somewhat- educated ears, but helps little if one finds oneself at a hip-hop concert and hears a few dozen 20-year old scream along:

'Retarded or mentally ill, I don't care about her condition'

(this is from a song by the German rapper Lance Butters, and that's the least offending line of the whole track)
I would like to believe that all the boys in the audience had thought about symbolism in rap-motives as well.
And still: When I'm rushing to the main station of my gray city on a gray morning/ when I wanna write but don't feel like I got anything to say/ when people tell me that I should try to be more pragmatic/ balanced/ quiet, I remind myself with the help of Kanye West that

Damn, here we go again.
everybody sayin' what's not for him
everything I'm not, made me everything I am
damn, here we go again.
people talk shit, but when shit hits the fan
everything I'm not, made me everything I am

Hip-hop let's me live more bravely, dream bigger, and makes me not put up with shit. Maybe not even shit by the boys who encouraged me in the first place (remember: complexity is okay, and something else: you get to decide what to worship!).
What do you think?
                                                                                        -Bambi-

1 Kommentar:

blue milk hat gesagt…

Thanks for letting me know about your blog. It's lovely to read about another feminist who like hip hop.

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