Bambi & Birdy

Bambi & Birdy

Mittwoch, 18. Dezember 2013

THE QUEEN, part 1

http://cdn.rap-up.com/blog/wp-content/uploads/2013/12/beyonce-flawless.jpg

***As you might know, I am a big fan of Beyonce so if you're expecting a well-balanced essay here you have to go look elsewhere***
Last Friday night Beyonce released her fifth solo-album, titled BEYONCE, without any warning and I am in deep and utter awe.
Instead of releasing it single by single through a big promotion campaign, she just put it out into the world, including the accompanying videos, and avoided a promotion tour- thereby possibly changing the way we think about publishing music ('All the shit I hear is boring/(...) all the record labels boring').
I in love with 'Mine', featuring Drake, an exeperimental, vocally and structurally interesting love song... even though I think I have to stop greeting my boyfriend with 'I just wanna say you're mine, your're mine, fuck what you heard: you're mine, you're mine'.
Also, much of the album is about sex. Not the 'I'm you're little doll/toy/kitten"-kind, but real grown up sex of a real grown up woman who says and does what she likes with the man that she loves.
After 'Bootilicious', 'Baby Boy' or 'Naughty', Beyonce really seems to own her sexuality now, not for shock-value/men/media/money- but for herself.
On BEYONCE she is, more than ever before, unapologetically ambitious ('Don't think I'm just his little wife/Don't get it twisted/this is my shit/ boy down bitches'), unapologetically herself ('I'm just human/Don't judge me'), unapologetically the queen of pop ('I'm climbing up the walls cause all the shit I hear is boring').
I am especially impressed by '***Flawless'. This unconventional song features parts of Nigerian writer (who wrote the stunning 'Purple Hibiscus') Chimanda Ngozi Adichie's Ted Talk on feminism and seems to me to be more of a feminist manifesto than a pop-song.
Beyonce seems to be deconstructing the image of perfection that she embodies ('the illusion has been shad/are you happy with yourself?/ yes!').
It's no a simple task and even though there's no reason on earth to pity Beyonce Knowles, being the personification of flawlesness cannot possibly be easy. Beyonce though manages to sing about this image in a sensitive, self-empowered way- all while, admittedly, looking and sounding perfect.
BEYONCE- the album- sounds like empowerment feels like to me and for that I am grateful!

                                                                                                                                       -Bambi-

If you wanna read some words about the new album by people more eloquent than me, look here:




***Wie ihr vielleicht mitbekommen habt, bin ich ein großer Beyonce-Fan. Wer also ein ausgewogenes, vielleicht sogar kritisches Essay erwartet muss sich woanders umschauen***
Letzten Freitag hat Beyonce ihr fünftes Solo-Album, namens BEYONCE, veröffentlicht- ohne vorherige Warnung und ich bin in tiefer Ehrfurcht.
Anstatt es Single für Single zu veröffentlichen mit einer großen Werbecampagne, hat sie es einfach in die Welt hinausgeschickt, und damit womöglich die Art, wie Mainstream Musik veröffentlicht wird verändert  ('All the record labels boring').
Ich bin besessen von 'Mine', featuring Drake, ein experimentelles, stimmlich und strukturell interessantes Liebeslied....sollte aber vermutlich trotzdem aufhören meinen Freund mit 'I just wanna say you're mine, your're mine, fuck what you heard: you're mine, you're mine' zu begrüßen.
Viel von dem Album dreht sich um Sex. Nicht die 'Ich bin dein Spielzeug/Kätzchen'Püppchen'-Art, sondern eine erwachsenere Version von einer erwachsenen Frau, die sagt und macht was sie will, mit dem Mann, den sie liebt.
Nach 'Bootilicious', 'Baby Boy' oder 'Naughty', scheint Beyonce nun diejenige zu sein, die entscheidet, wie und ob sie ihre Sexualität zu Kunst macht- nicht um zu schockieren, sondern ihrer selbst willen.
Auf BEYONCE, ist Beyonce mehr als je zuvor kompromisslos ehrgeizig ('Don't think I'm just his little wife/Don't get it twisted/this is my shit/ boy down bitches'), kompromisslos sie selbst ('I'm just human/Don't judge me'), kompromisslos die regierende Königin der Popmusik ('I'm climbing up the walls cause all the shit I hear is boring').
Ich bin insbesondere von '***Flawless' beeindruckt. Dieses unkonventionelle Lied wird ergänzt durch eine Rede der nigerianischen Schriftstellerin Chimanda Ngozi Adichie (,die unter anderem das bewegende 'Purple Hibiscus' geschrieben hat) und hört sich mehr nach einem feministischen Manifest als einem Popsong an.
Beyonce scheint das Bild von Perfektion, das sie verkörpert, zu dekonstruieren  ('the illusion has been shad/are you happy with yourself?/ yes!').
Es ist keine einfache Aufgabe, und auch wenn es keinen Grund gibt Beyonce Knowles zu bemitleiden, kann es auch nicht leicht sein als Sinnbild von Perfektion durch das Leben zu laufen. Beyonce bewältigt das Vorhaben mit Stil, Sensibilität und Selbstbewusstsein- während sie sich zugegebenermaßen die ganze Zeit perfekt anhört und perfekt aussieht.
BEYONCE- das Album- hört sich genau so an, wie sich Ermächtigung für mich anfühlt und dafür bin ich dankbar.
                                                                                                                           -Bambi-

Falls ihr etwas über das neue Album lesen wollt, das von eloquenteren Menschen geschrieben wurde, könnt ihr hier weiterlesen:

http://www.rollingstone.com/music/news/beyonce-surprises-with-new-album-release-20131213



Rocket
http://iam.beyonce.com/post/69858370339/rocket

Keine Kommentare:

Share It